zondag 9 oktober 2011

Ambtenaren

Het is moeilijk om iemand te benoemen die ergens tussen vriend en kennis zit, zeker als de contacten in de loop van de tijd spaarzaam zijn geworden. Dus laat ik GeertJan G. maar een 'kennis' noemen, hoewel het altijd klikt(e) op een manier die ik alleen bij goede vrienden herken.
In mijn (en zijn) vorige leven was hij intermediair tussen de professie die ik uitoefende en de markt. Hij vroeg en kreeg daar 30% van de omzet voor, wat een niet geringe vergoeding is, zeker als de opdrachten wat lang(er) duurden en zijn enige beslommering was de rekening op tijd te versturen en eens in het kwartaal een bezoekje te brengen, dat laatste onder het mom van "coaching".
Eén van de aantrekkelijke kanten Van GeertJan was de onverbloemde wijze waarop hij zijn mening gaf over allerlei zaken die hij zo dagelijks meemaakte. En zelden waren we het oneens.
Zo had hij eens een vergadering meegemaakt die over een mogelijke opdracht ging bij de provincie Overijssel en zag zich geconfronteerd met 7 ambtenaren tegenover hem. En zelfs als de helft daarvan overdreven is - GeertJan liet geen mogelijkheid onbenut zijn verhaal wat smeuïger te maken - dan is het nog een weinig verantwoorde verspilling van mensen. Dus werden 6 van die 7 door hem onmiddellijk tot "overbodici" bestempeld, een woord dat me altijd is bijgebleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten